نوشتارها

تارنمای فرهنگی خبری - تحلیل خبرها و نوشتارهای فرهنگی و اجتماعی - زرتشتیان خارج از ایران

دوشنبه، دی ۱۱، ۱۳۸۵

به پا خیزید ! پادشاه آرود وارد می شود


نوشته:ائری کهن
سیستم اجتماعی قرن بیست و یکم پنجشنبه ، بیست و هشتم دسامبر سال 2006 میلادی
تلفن: انگلیس 322 859 07968
ترجمه:جمشید کیومرثی

فلسطین باستان

در برابر آرود شاه به پا خیزید
این داستانی قبول شده در فلسطین قدیم است:پادشاهی عرب و یهودی ،شورشیان انتحاری ، شناسایی دوباره خدا و پایان رسمی اورشلیم. حقایق تاریخی از روایت های داستان گونه انجیل هم تعجب انگیزترند و هم آشنا تر
آرود شاه کبیر که از سال 37 تا 4 پیش از میلاد بر کشور فلسطین حکومت می کرد مورد نفرت کلیمی ها و مسیحیان هر دو قرار دارد مانند بیشتر رهبران فلسطین در همین دوران اخیر ،آرود، شاه افسانه ای فلسطین باستان از داشتن رابطه زیر جلی با بزرگترین قدرت جهانی روز که به وی قدرت ارتشی عطا می کرد ناراحت نبود
وی مانند رئیس جمهور فعلی فلسطین مورد حمله مداوم مذهبیون شورشی قرار داشت چیزی که همواره باعث تضعیف او می شد
متعصبین یهودی باستان این پادشاه را به عنوان نوکر امپریالیسم "روم" و حاکمی مستبد به مردم معرفی می کرد
اما چرا باید در برابر پادشاه آرود به پا خیزیم؟ جواب این سوال تا حدودی به حقایق تاریخی بر می گردد. به عنوان مثال کشتار بی رحمانه مردم بی گناهی که در انجیل متا به آن اشاره شده ، به طور حتم اتفاق نیفتاده است. چنین اتفاقی در هیچ کدام از وقایعی که به طور همزمان اتفاق افتاده ذکر نشده و مهم تر اینکه نمی توان آن را با تاریخی که گفته می شود تاریخ تولد حضرت مسیح است مطابقت داد
سیاست سیاستمداران فلسطینی قدیم بسیار پیچیده تر از داستان هایی است که روایات مسیحی انجیل به آنها اشاره کرده اند
تمامی روایات مذهبی کلیمی که آرود را به عنوان دشمنی کافر- که به خدای واحد اعتقاد ندارد- بسیار ناعادلانه است.آرود ایمان دینی یهودی محکمی داشت.در حقیقت به آن اندازه در ایمان دینی خود قوی بود ، که دستور بزرگ ترین نوسازی در مورد کاخ یهوه در اورشلیم را صادر کرد به گونه ای که پناهگاه محقر مقدس آنان تبدیل به بزرگ ترین و مجلل ترین مجتمع دینی در دنیای روم قدیم شد
در واقع آرود مهارت بسیار عالی در کنترل سرزمینی داشت که محل سکنای اقوام و پیروان ادیان و مذاهب گوناگون بوده است
سرزمین فلسطین 37 سال پیش از میلاد مسیح سکونت گاه یونانیان ،سومریان ،فلسطینیان ، فنیقی ها ،اعراب نجد عربستان و اعراب آفریقایی و اقوام دیگر بود. این سرزمین همچنین محل سکونت ادیان متفاوتی نیز بودکه شامل دستکم شش گروه رقیب پیروان یهوه ، صدها گروه هلنیسم و صدها گروه کنعانی با خدایان گوناگون می شود
آرود شاه در سال 37 پیش از میلاد مسیح در خانواده ای از اشراف زادگان عرب-آفریقایی و از پدری سیاستمدار که خانواده اش به دین یهودی درآمده بودند به دنیا آمد. این سابقه خانوادگی چند جانبه باعث شد که وی بتواند سیاست قومی و مذهب را در فلسطین قدیم از یکدیگر تفکیک کند.بر خلاف اسطوره های صهیونیست های متجدد ، فلسطین قدیم در زمان انجیل مختص کلیمیان نبود. رهبر سرزمین مقدس ، آرود شاه ، پادشاهی عرب بود که قوانین دین یهودی را عمل می کرد

اصلاحات بهشتی

آرود شاه موفق شد که با دست یازیدن به تخت و تاج به کمک رومیان ، رهبریت اورشلیم را به عنوان قدرت دولتی فلسطین کسب کند
در شهر اورشلیم بود که ، آرود به خدای یگانه یهوه (یهودیت) ، که توسط معبد اورشلیم و اشرافیت دینی آنان معرفی می شد ( که کاهن کاهنان نام داشت) ایمان یافت
از آنجا که، اشرافیت مذهبی در بخش وسیعی از اورشلیم حتی در میان یگانه پرستان یهودی کنترلی نداشت؛ گروه های رقیب یهودی به صورت برق آسا تشکیل میشدند تا اختیارات کاهنین اورشلیم را به چالش بکشند.گروه دینی یهوه در اختیار فلسطینیانی بود که هنوز به دستورات دینی پرستندگان کنعانی و هلنیستی عمل می کردند.به علاوه ، اشرافیت روحانی کلیمیان مجبور بود تا قدرتش را با اشراف های برده دار یونانی-هنلیستی تقسیم کند ، در حالی که برخی از آنان از قبل به پیروان یهوه پیوسته بودند و برخی هنوز به پرستش چند خدایی ادامه می دادند

یگانه پرستی: هدیه ای از سوی ایرانیان زرتشتی

یگانه پرستی ، اعتقاد به وجود خدای یگانه و غیر قابل رؤیت در حدود پانصد سال پیش از میلاد مسیح توسط امپراطوری بزرگ ایرانیان زرتشتی به قوانین شهری اورشلیم تحمیل شد. زرتشتیان پارسی، اشرافیتی روحانی را در فلسطین منصوب کردند تا بواسطه آن، خدایان متعدد در حال پرستش توسط پیروان مختلف، تبدیل به خدای واحدی به نام یهوه شود. برای انجام این وظیفه مقدس ، روحانیت تحمیلی جدید در شهر اورشلیم، خدایان مذکر و مؤنث فلسطین قدیم مورد بازنگری قرار داده و شناختی نو از خدای قابل پرستش ارائه داد
در فلسطین ،دینداران خدای مذکری به نام یهوه و زوج مؤنثش به نام آشیرا ، و خدای مذکر مهم دیگری به نام ال یا الیون همراه با زوج مؤنثش:ایلات را پرستش می کردند
اما یگانه پرستی اورشلیم – که توسط آریایی ها به ایشان هدیه شده بود- با تبعید همیشگی خدایان مؤنث و تحت فشار قرار دادن معتقدین خدایان مؤنث ، همه خدایان مؤنث را از شوهرانشان جدا کردند.پس از این بود که یگانه پرستی اهدایی ایرانیان با ادغام کردن همه خدایان مذکر ، خدایی واحد و غیر قابل رؤیت ، مردانه و قتال را به مردم معرفی کردند.این خدای یگانه هم یهوه نامیده می شد که لفظی عبری است و هم با اسم جمع عربی آن الهه خوانده می شد
در سال هایی بین 500 تا 150 پیش از میلاد اشرافیت روحانی به دیوانیان خود دستور دادند تا تاریخ فلسطین را از نو باز نویسی کنند تا هیچ اشاره ای به بازنگری و بازسازی یهوه نشود به طوری که به نظر برسد باور به خدای یگانه به عنوان یک موجودیت توحیدی همیشه در میان فلسطینیان وجود داشته است. به همین خاطر نویسندگان قلم به مزد وجود یهوه را تا به اعماق اتفاقات طبیعی در گذشته های دور، جنگ های قدیمی ، قحطی ها، و به داخل زندگی پادشاه وملکه گذشته فلسطین و حتا پیش تر از آن نیز کشیدند.حاصل نوشتار های این نویسندگان قلم به مزد اورشلیمی در اروپا اما به عهد عتیق معروف شد
تأثیرتوحید اورشلیمی، تحت کنترل ایرانیان به دیگر استان های فلسطین نیز کشیده شد .اشرافیت روحانی پس از این سعی کرد با تحمیل پرستش یهوه قدرت خود را در دیگر ایالت های فلسطین بسط دهد . نخبگان دینی موفق شدند با اخد مالیات از جمعیت اکثرا کشاورزو بی سواد در سراسر سرزمین فلسطین و دیگر راه های گردآوری سرمایه به ثروت های شایانی دست یازند
در طول تمام پانصد سال تا زمان به قدرت رسیدن آرود شاه ، کنترل روحانی بر طبقات کارگری توسط قدرت قاهره امپریالیست های خارجی حمایت می شد.در آغاز، نخبگان اورشلیم توسط فارس ها پشتیبانی می شدند و بعد در حدود سال 350 پیش از میلاد اسکندر مقدونی به فلسطین حمله کرد و پس از این تاریخ یونانی ها جای ایرانیان را گرفتند و به حمایت از روحانیت اورشلیم مشغول شدند.زمانی که سه قرن بعد رومی ها وارد اورشلیم شدند ، فلسطین درگیر انقلاب و جنگ داخلی بود و رومیان به این نتیجه رسیدند که عاقلانه ترین روش آن است که روحانیت اورشلیم را با خود همراه کند

جام زهرآلود آرود

جهان بینی صهیونیست مدرن امروزه در اسرائیل سعی دارد تا داستان قدیمی فلسطینی را به عنوان افسانه هایی ارائه دهد که موضوع اصلی آنان مباحث ملی گرایانه بر علیه مهاجمان قدرتمند خارجی است.در حقیقت، روحانیت اورشلیم در ایجاد هویتی مذهبی و قومی به هم پیوسته و همساز در طول پانصد سال کنترل بلامنازع خود باز مانده است. در حالی که اعتقاد به یهوه بالاخره در میان اکثریت جمعیت فلسطین و در سرتاسر امپراتوری روم گسترش یافت ، این مکتب دینی دچار گسست شد و به دو دسته یهودیان و مسیحیان تقسیم شد
ادامه دارد