نوشتارها

تارنمای فرهنگی خبری - تحلیل خبرها و نوشتارهای فرهنگی و اجتماعی - زرتشتیان خارج از ایران

چهارشنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۰

سلسله نوشتارهایی از مستندات انجمن زرتشتیان تهران


چگونه زمین های مارکار یزد را باختیم
نویسنده: سروش سیاوش

با این توضیحات، هیچ دردی از جماعت درمان نخواهد شد، مگر اینکه بخواهیم بدانیم بر ما چه رفته؟ و هنوز هم می رود؟ و آنگاه برای به دست آوردن آنچه که از دست داده ایم راهی را آغاز کنیم تا بعد از این چنین انسانهایی که شرحش خواهد رفت در میان زرتشتیان ریشه نگیرند و مانع رویش جوانه های مفید نگردند. در این نوشتار با ارائه ی دلایل کامل و شواهد مستند به طرح پاره ای از سؤالات خواهم پرداخت که به دست آوردن پاسخ آنها به عهده ی شما خوانندگان خواهد بود.
و اما داستان زمین های مارکار آباد یزد از زبان پرونده های موجود در انجمن:
در تاریخ سی ام خرداد ماه چهل و نه خورشیدی شهرداری یزد طی نامه ی شماره ی
7531خواستار تصرف زمین های موقوفه ی انجمن اکابر پارسیان هندوستان که از محل سرمایه ی پشوتن جی مارکار برای هزینه های مورد لزوم تعمیرات و توسعه ی عمارت پرورشگاه مارکار اختصاص یافته بود، شد. این نامه به شماره ی 29.3258 مورخ 49/04/16 در دفتر انجمن زرتشتیان تهران به ثبت رسیده است.در جواب این نامه اما در تاریخ 1350/03/30 انجمن دوره 30 نامه ای به شماره ی 30.1038 را به شهرداری یزد می نویسد و تصریح می نماید که:" ... انجمن ایرانی بمبئی مؤسسه ای موقوفه است و درآمد خاصی ندارد و به همت اشخاص نیکوکار محلی و مرکزی و انجمن زرتشتیان اداره می شود".
نامه ی شماره ی 30.4365 انجمن زرتشتیان تهران مورخ351/12/14  نشان دهنده ی ناریخچه ی این زمین می باشد. در بند چهار این نامه آمده است:" روانشاد پشوتن جی مارکار آن روزی که در اثر قطع بودجه از هند ، مدارس و پرورشگاه تعطیل شود را پیش بینی نموده و دو قطعه زمین : یکی از اراضی مهدی آباد به پلاک ثبتی 3  فرعی از 25  بخش 5  یزد به مساحت 90 قفیز و دیگری از اراضی نعیم آباد – آبشاهی به شماه ی 7343  وبه مساحت 40 قفیز را خریداری و به انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی ( در آن زمان اکابر پارسیان هندوستان) واگذار و سند هر دو قطعه به نام انجمن ایرانی بمبئی صادر شده و درآمد حاصله از این دو قطعه منحصراً باید به مصرف تعمیر و توسعه ی عمارت پرورشگاه و مدارس دخترانه و پسرانه ی مارکار و تکمیل ( ساختمان) آنها برسد.
اما همه ی این پاسخ های قانونی ، منطقی و متٌقن ، توسط گردش 35  انجمن زرتشتیان تهران  فراموش شده و اقداماتی صورت گرفته که به صورتی مستند و با ذکر شماره ی نامه و تاریخ ثبتشان به آگاهی شما خوانندگان خواهد رسید.
ادامه دارد...
آگاهی هایی بیشتری در باره ی برج ساعت را در اینجا بخوانید. نمای بیرونی مدرسه ی مارکار را در اینجا ببینید.

پیوندهای مرتبط: بخش پایانی چگونه زمین های موقوفه مارکار یزد را باختیم؟
                بخش دوم چگونه زمین های موقوفه ی مارکار یزد را باختیم؟