نوشتارها

تارنمای فرهنگی خبری - تحلیل خبرها و نوشتارهای فرهنگی و اجتماعی - زرتشتیان خارج از ایران

پنجشنبه، آبان ۲۰، ۱۳۸۹

هالووین، جشن آریایی ها


 


 نویسنده:کیومرث سامیا کلانتری

هالووین که  هر سال در سی و یک اکتبر جشن گرفته می شود. یک رسم قدیمی است که قبل از مسیحیت رواج داشته. این رسم که ( سلت) ها آن را « سامین» می نامیدند، جشنی بوده که در پایان تابستان و آغاز زمستان سرد و طولانی برگزار می گردیده و چون محصول را برداشت می کردند مرزی بوده میان ثروت و فقر. زندگی و مرگ. چون اگر کمتر از خوراکشان محصول برداشت می کردند زمستان طولانی و سرد در پیش داشتند روزگار سختی در انتظارشان بود.
سابقه این جشن به حدود پانصد سال پیش از میلاد می رسد ولی مذهبیون کاتولیک این روز را روز همه مقدسین نامیدند. در صورتی که سی و یک اکتبر در ایرلند رسمن تابستان به پایان می رسید و این روز را« سامین» می نامیدند. که به معنی سال نو «سلت» ها بوده است و اعتقاد داشتند که ارواح درگذشتگان یکسال گذشته، به زمین باز می گردند و باور داشتند چون به زمین برمی گردند به خانه های خودشان می روند.
- به فلسفه آتش افروزی که اولین روز سال نوی ایرانی یعنی نوروز برگزار می کردند گوشه چشمی داشته باشیم با این تفاوت که ایرانی خانه را تمیز می کرد و سفره ای پهن می کرد و شمع و یا چراغی بر سفره می گذاشت و آن شب آتش می افروخت تا روان درگذشته راه خانه اش را پیدا کند-
تفاوتی که در این مراسم است اینکه سلت ها غذا را در خانه می گذاشتند که ارواح از آنها استفاده کنند . اما اینان ماسک به صورت می زدند که ارواح بد را از خود دور کنند.
زمانی کنستانتین اول دین رسمی روم را دین مسیحی اعلام کرد و چون روم قدرت بزرگ اروپا بود، کلیسا کوشید تا تمام مراسم قبل میلاد مسیح را از بین ببرد. و چون مسیحیت ریشه در آئین مهر داشت که قبلا از مسیحیت در روم رواج داشت آن رسوم وارد مسیحیت گردید و فقط نامشان عوض شد. ولی تلاش برای منحرف کردن جشن سامین کارگر نشد چون با برداشت محصول همراه بود. چیزی که زمستان سرد و طولانی آن روزگار باعث می شد که زنده بماند.
در سال 1840 میلادی ایرلند دچار قحط سالی شد و ایرلندی ها برای زندگی بهتر به آمریکا مهاجرت کردند و رسوم خود را به آمریکا آوردند ار جمله هالووین را و چون مسیحیت هر رسمی را از دیگران گرفته حتا تولد مسیح که تولد مهر است . در نتیجه آنان بدون آن که بدانند هالووین ریشه اش از کجاست با تغییراتی آن را پذیرفتند. مثلن مسیحیان، کریسمس را شب روز قبل از آن جشن می گیرند و می گویند شب میلاد مسیح یا شب سال نو و این نیز برگرفته از رسوم یهودی است. چون یهودیان روزهای مهمشان از شب قبل از آن آغاز می شود و همیشه هم این طور بوده . چون یهودی ها از تقویم قمری استفاده می کنند و آفتاب که غروب کرد روز دیگری آغاز می شود یعنی آغاز شب آغاز روز بعد است برعکس ایرانیان که بامداد، را با سپیده دم و آغاز روز آغاز می کنند.
در قرن نوزدهم هالووین رنگ سنتی و اصالت خود را از دست داد و چهره خرافی به خود گرفت به طوری که بعضی ها عقیده داشتند این رسم  پرستش شیطان است و بعضی ها هم آتش روشن میکردند و لباس مخصوص می پوشیدند که ارواح سر گردان را از خود دور کنندو امروز آنچه توجه را جلب می کند و باعث ماندگاری آن شده شادی آن است نه فلسفه وجودی آن.